Stormen är här!

Vilken jäkla dag alltså. Hade hela dagen lektioner och satt i en timme och väntade för att sista lektionen skulle börja. Går dit och så kommer läraren och säger att han ställer in lektionen pga ovädret som var på väg mot Holland från England. Snacka om att hela skolan var i panik när jag var på väg ut, haha. Alla tåg hade blivit inställda och de elever som bodde lite längre ifrån Amsterdam kunde inte ta sig hem längre. 
 
När jag väl kom ut så blåste det som aldrig förr, helt galet. Höll nästan på att flyga iväg och kunde heller inte cyckla för att vinden var så stark. Såg även en gammal tant några gator ifrån där jag bor som bad en kille hjälpa henne hem med hennes cykel för att hon inte kunde ta sig dit (bodde på andra sidan vägen typ). 
 
Ja.. Glad var jag att jag fick komma hem i alla fall. Ute är himlen helt mörk blå och det åskar som bara den.
 
Nu sitter jag och klunkar i mig min protein shake, för att strax så ska jag träna magen i en timme!
 
Trevlig kväll alla <3
 
 
1 Katarina:

skriven

Hej! Letade efter bloggar i Amsterdam och hittade hit :) Nu tänkte jag vara lite jobbig och fråga dig!
Det är så att jag och min pojkvän ska flytta ner och han har redan fått jobb på plats. Har du någon som helst aning om hur/var man hittar lägenhet eller rum att hyra? Vi letar som tokar men det är hur svårt som helst att hitta.
Om du vet något, svara gärna till min mail eller här så kikar jag in igen. Hoppas jag inte är till besvär :) Ha det bra!

Svar: Hej! Vad kul att ni ska flytta till Amsterdam, vad är det ni ska jobba med?
Ja det är otroligt svårt att få boende, speciellt mitt i Amsterdam, om ni nu då inte vill lägga ned minst 10000kr för månads hyra. Det är svindyrt att bo i stan.
Själv är jag student och har endast hyrt ett rum i ett hus, fast då får jag dela med andra studenter.

Men jag vet att några klasskompisar till mig har egna lägenheter, men då har de fått hjälp av en "agency", som letar boende åt dig. Men det betalar alla minst 10000kr i månaden så var beredda på det. Vet inte direkt någon hemsida, men ni kan väl googla upp det.

Sen kan ni ju också kolla www.kamertje.nl, kamer.nl, marktplaats.nl. Alla dem sidorna är på Holländska och där kan man leta antingen ett rum eller eget boende.

Sen är det ju rätt många människor som jobbar i Amsterdam, men som väljer att bo 20-30 min utanför, just för att det är så dyrt. Så då kan ni kanske också googla och se om ni hittar något där. De ställena heter; Almere, Hoofddorp, Amstelveen, Harleem och Zaandam.

Lycka till nu och om ni undrar något mer så är det bara att fråga på!
Adela Dimerius

Kommentera här: