Hur jag fick med mig mitt liv till Holland

Idag fick jag en väldigt bra fråga från en av er läsare. Hur lyckades jag få med mig allt mitt ägo till Holland när jag skulle flytta?
 
Jag tänkte ger er lite tips om hur ni kan göra det lättare för er med packning när ni ska flytta utomlands. Först och främst så vill jag säga att jag nog aldrig insåg hur mycket skit jag hade samlat på mig under alla år förens jag skulle flytta till Holland. Det är ju så, man samlar på sig massa saker under alla år som man egentligen inte behöver eller som man kanske använt en eller två gånger och som man aldrig mer kommer att använda.
 
Så det jag gjorde var att rensa, rensa och RENSA! Jag verkligen satte mig ner och funderade länge när jag rensade, behöver jag verkligen det här klädesplagget/klädesplaggen? Det tog mig några dagar att göra det här för jag ville verkligen vara säker på mina beslut, så det fick ta den tid det tog. Jag gick igenom alla mina kläder jag hade och valde att slänga kläder som jag hade använt ett bra tag, typ saker som jag hade använt längre än ett år. De lite dyrare oanvända kläderna sålde jag på blocket eller tradera. Och sista sakerna jag hade kvar som inte jag hade betalat så mycket för, typ ginatricot eller HM kläder, gick jag och sålde på loppmarknaden. Pengarna jag fick använde jag till att köpa nya kläder i Holland.
 
Det ni ska tänka på är att en flytt utomlands är som en ny början, en fräsch start... Tro mig ni kommer att må så mycket bättre då. Kläder och prylar kommer alltid att finnas tillgängliga att köpa. 
 
Kan säga er att det har gått mer än ett år sedan jag flyttade till Holland och jag har redan samlat på mig massa saker här, haha. Speciellt om ni flyttar utomlands så finns det massa saker som ni kommer att vilja köpa, saker som inte finns i Sverige.
 
När det kommer till prylar, ex prydnader, bädd lakan, stearin ljus och sånt, ja ni förstår vad jag menar. Släng allt eller ge bort det till någon, är det lite dyrare saker, sälj det! Tro mig det finns att köpa överallt.
 
Sen när ni känner att ni är klara så är det bara att börja packa! Själv så hade jag totalt 4 resväskor med mig när jag skulle flytta. Jag åkte med SAS och hos dem kunde man betala för varje extra resväska man behövde få med sig. Var inte så dyrt, det gick på 600 kr per resväska. 
 
Nu är det ju så att jag egentligen inte hade så mycket saker, alltså jag bodde inte i en egen lägenhet innan, utan jag bodde fortfarande med min mamma. Så allt mitt ägo befann sig i mitt rum. Bor du själv eller har familj, hus och barn, så kanske du ska fundera på att betala en lastbil eller en båt som ska frakta dina saker, för då har du ju mycket mer...
 
Lycka till!
 
 
1 Emelie:

skriven

Mycket bra tips! Jag gjorde i princip samma sak när jag flyttade till USA. Jag hade dock egen lägenhet innan och gjorde mig av med säker 90% av mina ägor. Men som du säger, det är en nystart att flytta till nytt land och man skaffar sig snart nya saker.

2 Susan:

skriven

Detta är precis vad jag gör för tillfället, rensar och gör mig av med det mesta jag äger. Flyttar till Malta i sommar och det ska bli så skönt med en nystart :)

Kommentera här: